maandag 16 december 2013

Schetsboek // deel 1

Laten we het eens over schetsboeken hebben. Als illustrator is het handig om veel te oefenen en dingen uit te proberen, en daarom ben ik dol op schetsboeken. Of dummy's, zo noemden we ze op school. Ik heb een hele verzameling (want stel je voor dat je dummy vol is en, oh wee de horror, je voorraad is ook op...). Een hele verzameling die nog niet in gebruik is, wel te verstaan. En sommige exemplaren vind ik ook te mooi om echt te gaan gebruiken, denk ik. Dat is het paradoxale; een dummy mag niet te mooi zijn, want dat voel ik me zowat schuldig als ik er iets in teken/plak/krabbel wat misschien geen meesterwerk is. 

Dus ik ben het gelukkigst met dummy's die niet te duur en niet te mooi zijn, maar die wel goed papier hebben en enigszins in mijn tas passen. Meestal de standaard A5-formaat zwarte of blauwe varianten. Het leek me leuk op deze blog eens in de zoveel tijd foto's/scans van mijn dummy's te plaatsen, en daar wat over te vertellen. Vandaag de eerste in een (hopelijk) lange serie ;)

  

Dit zijn wat scans uit mijn huidige dummy. Het is een A4 formaat boek, dus er is wat meer ruimte om echt tekeningen te maken of dingen op te plakken. De laatste bladzijdes zijn altijd moeilijk om vol te krijgen. Maar ik wil ‘em per se helemaal vol tekenen dit keer. Dus vul ik de laatste stukje vooral met papiertjes die toevallig op mijn tafel liggen, stukken tape, stempels…tekenen zonder te tekenen, maar soms levert het grappige combinaties op. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten