dinsdag 27 september 2016

Illustrator-Stuff | materiaal | achter de schermen Deel 1

Ik grap wel eens dat ik zo’n heerlijk simpel beroep heb. Want ik heb alleen maar een papiertje en een pen nodig om mijn ding te kunnen doen. Ha!

Maar dat is niet helemaal waar. Want als ik inderdaad alleen een papiertje en een pen gebruikte, zou mijn werktafel niet altijd vol liggen. En ik zou geen kast vol met opbergbakjes hebben, die allemaal gevuld zijn met tubes verf, flessen inkt, al dan niet afgeragde kwasten…


Neen, stiekem zijn er iets meer spullen nodig om een illustratie (en alles er omheen) te maken. Het leek me leuk om jullie te laten zien welke spullen ik zoals gebruik. Niet geheel zelf bedacht dit idee, toevallig zag ik de laatste tijd een paar keer een blog voorbij komen waarin iemand zijn favoriete materialen voorstelt. Ik begin vandaag niet met mijn favoriete materialen, maar met alle iets-minder instagram-achtige spullen en vooral de apparaten die ik gebruik om dat papiertje en die pen de wereld in te krijgen…Dit zijn ze!





(waarom heb ik ze genummerd met A,B,C en niet met 1,2,3 vraag ik me af nu ik de ingescande tekening zie?…ach ja, whatever works..)

  1. Laptop! Vrij belangrijk. Ik heb een laptop, en geen vast scherm. Want ik vind het handig om de laptop overal mee naartoe te kunnen nemen. Als je veel moet photoshoppen op zo’n klein schermpje is het wat minder fijn.
  2. Tekentablet (WacomJarenlang kleurde ik tekeningen digitaal in zonder tablet. Dus dat betekende met twee vingers op dat kleine laptop-touchpad-dingetje prutsen om netjes binnen de lijntjes te blijven… Ja, dit werkt een stuk prettiger!
  3. Lichtbak (Artograph, A3 formaat) Ook zo’n fijne uitvinding! Alhoewel je je raam ook prima als lichtbak kunt gebruiken (en staand werken schijnt heel gezond te zijn!) ben ik toch wel heel blij me mijn exemplaar. Er zit Led-licht in, dat schijnt 100 jaar mee te gaan, en het is lekker fel. 
  4. Mijn telefoon. Enerzijds een enorme afleiding, anderzijds heel handig om foto’s te maken, social media bij te houden en even snel mail te checken
  5. De printer! (Canon Pixma MG3650) Ik had nooit zelf een printer, maar dat was niet erg want ik woonde 30 meter van een copyshop af (alhoewel het alsnog elke keer een enorme drempel was om daadwerkelijk de deur uit te lopen en te gaan printen). Maar nu heb ik er zelf een nààst mijn werktafel staan. Dit is een canon (CHECKEN) en ik ben er super tevreden over. Je kunt er ook mee scannen, kopiëren en cakebeslag mixen, maar dat doe ik dus allemaal niet, want ik denk altijd dat machines in de war raken als je ze verschillende dingen laat doen. En dan doet ‘ie straks helemaal niks meer, en ik zie mezelf alweer naar de copyshop wandelen. Hij was niet duur, en hij werk op Wifi. Dus je kunt ook vanuit een andere kamer printen mocht je dat willen. 
  6. Scanner (Canon Lide 210) Mijn oude vertrouwde scannertje. Het fijne aan dit ding is dat hij alleen een USB-kabel heeft (geen kabel die je in een stopcontact moet stoppen). Dus je plugt ‘m in je laptop en hij doet het! Het is geen super goede kwaliteit, maar goed genoeg voor mijn manier van werken. Hij was ook niet duur. En hij is makkelijk van hot naar her mee te nemen.
  7. Spiegelreflex camera (Sony Alpha 300) Best wel oud is-ie inmiddels, maar doet het nog prima. Stiekem gebruik ik tegenwoordig meestal mijn telefoon om foto’s te maken, maar toen ik nog een telefoon had met een bar slechte camera, was de Spiegelreflex mijn redding
  8. Twèè Statieven. (Een oranje van ISY, en een Gorillapod van JOBY) Dat zit zo; een statief is handig om filmpjes en kekke timelapses te maken van als je aan het werk bent (en dat is dan weer leuk om op social media te zetten). Maar het ene statief kon niet ver genoeg kantelen om van bovenaf te kunnen filmen. Dùs vouw ik het andere statief (een Gorillapod) om het eerste statief heen. En dan werkt het wel. Kijk maar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten