maandag 13 oktober 2014

Op Missie, deel 2

Het was een dol weekend. Zaterdag reisden ik en Eva in alle vroegte naar Breda. Vanuit Groningen is Breda ongeveer de verste reis die je kunt maken, maar we hadden er zin in!

De stripdagen in Breda zijn erg stripachtig. Ik maak wel vaker dit soort rake observaties. Ik had op een wat kunstzinniger sfeer gehoopt, of op zijn minste een handje vol kunstzinnige kraampjes, maar er was eigenlijk weinig echt kunstzinnigs (als in; onbegrijpelijke DIY zines en underground comics) te vinden. Geeft niet, daar komen we ook niet voor!

Ik mocht wat boekjes neerleggen bij de kraam van de Con Artists. Eva’s Illustratie vriendin Loeke zat bij dezelfde kraam, evenals een aantal gezichten die we via facebook kenden maar eigenlijk nooit in het echt hadden gesproken. Oh, de moderne tijd. We verkochten Zusters en andere boekjes.



Rond een uur of 2 ging ik naar de Strip2000 stand. Want oh het is zover; „Op Missie” is uit! Het boek met daarin 10 verhalen van 10 veteranen getekend door 10 tekenaars, waaronder ik. Omstebeurt signeerden de aanwezige tekenaars. Ik had dat nog nooit eerder gedaan, ik dacht eigenlijk dat je desgewenst de naam van de koper in het boek schreef, dat dat ‚signeren’ was. Zo van „Alsjeblieft Ronnie, mooi boek he! groetjes, Anne”. Maar iedereen wilde tekeningen, van militairen, geweren, tanks… ik moest er even weer inkomen. Wel was het leuker dan alleen een naam schrijven, ik was blij!


Rond 3 uur werd het opeens druk. Er liepen militairen rond onze kraam. Ik vroeg me even af of het echte militairen waren, of dat ze zich speciaal voor vandaag verkleed hadden. Er liepen namelijk ook allerhande ghostbusters, Game of Thrones-persoganes en furries rond (Ja het was een mooie dag!). Maar neen, de militairen waren echt. 


SBS 6 kwam langs (Zie hier het hart van Nederland item). Een cameraploeg werkt altijd goed qua klandizie, opeens stonden er veeel mensen rondom de kraam. Sjaak Duine, de veteraan wiens verhaal ik verstripte was er ook. Hij werd gefilmd en geïnterviewd, en we kwamen samen op de foto. 

Sjaak ziet voor het eerst zijn stripverhaal...en meteen op televisie..


Jeroen met veteraan en boek

 Casual foto met de voorzitter van Stichting nederlandse Veteranendag. "Het moet er wel een beetje casual uitzien!" zei de fotografe

Foto's van Strip 2000-kraam (c) Ilse Wolf

Met Erik de Graaf en de twee in camouflage gehulde Strip2000 meisjes

 De 10 covers bij elkaar

Aan het einde van de dag was er natuurlijk eten en drinken, en de terugreis richting Groningen. Maar we waren in goed gezelschap, dus eigenlijk viel het alles mee. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten